Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
FANGSTRAPPORTER

Agn:brød
Sted:lokalt vandhul
Bemærkning
Havde aftalt med min fiskekammerat Esben, at vi skulle en tur ud efter nogle snottere, da jeg endnu ikke har fået en sådan på land i år. Vejret havde været perfekt hele dagen, med lidt vind og skyfri himmel, dette var desværre ikke tilfældet da vi ankom til vandet om aftenen. Nu blæste det kraftigt og skyerne havde trukket sig sammen. Ydermere var der skumsprøjt på de vildtfarende bølger, så humøret og troen på at det skulle lykkes i aften dalede kraftigt. Mine klubkammerat fra Jyskspecimen, Peter G og Jonas, havde fået samme ide som os, og var allerede godt i gang, dog uden fisk på land endnu.
Trods en kraftig pålandsvind og dermed også høj vandstand på pladsen, besluttede jeg mig for at fiske på distancen med en cocktail bestående af majs og orm. Det var dog så godt som umuligt at se huggene på den følsomme stangtop, og hele tre gange kunne jeg hale tacklet ind og konstatere, at madingen var forsvundet :(
Jeg var ved at blive godt irriteret på det hele, og fik overtalt Esben til at vi nok hellere snart måtte fortrække til karussefiskeri i en sø, der kunne byde på en smule mere læ. Peter G havde for en kort stund forladt sin stang for at få en sludder, og mens vi stod der og snakkede om karusser, så Peter at der var noget der puslede om min agn. Jeg fik fat i stangen og givet modhug - Yes! Tænkte jeg, det her var bare en go brasen, og nu begyndte en lang og sej indhalning af dyret. Jeg var fuldstændig overbevist om at det var en ordentlig plade, men et par meter fra land brød en aflang fisk overfladen. "Hva fanden er det"? fik jeg vistnok udbrudt, og Peter skulle da også lige kigge en ekstra gang. Først var det en ørred, kort efter en sandart, inden det gik op for os at jeg havde kroget lille tyk gedde på en 2,5 til 3 kilo. Hold da kæft hvor var jeg skufftet! Ikke lige den fisk man forventer at se forenden af linen når man fisker med orm og majs. Noget kunne dog tyde på at den måske var gået efter en mindre fredfisk, der havde været på, for krogen var fuldstændig skrallet for orm og majs, og havde hægtet sig fast i geddens næb.
Den noget besynderlige fangst bød selvfølgelig på stor morskab for de andre, men jeg havde sku fået nok nu, og beordrede Esben til at pakke sammen, så vi kunne få fisket nogle karusser. Peter og Jonas ville lige give det mere tid inden de ville følge trop.
På vej mod den udvalgte sø, måtte vi lige omkring en tankstation for at anskaffe os noget toastbrød til madding. Ved søen måtte jeg låne et flåd af Esben, da turens udgangspunkt jo ikke lige havde været karussefiskeri, og jeg derfor ikke havde regnet med at få brug for flåd. Til gengæld kunne Esben så låne et knæklys af mig, for det var nu blevet pænt mørkt.
Vi var lige blevet færdige med at rigge om, da Peter og Jonas også ankom til søen.
Karusserne var pænt træge, og det tog en god rum tid inden en af os endelig fik sat krogen i en. Det var Jonas, der var den heldige, og kort efter måtte en karusse på halvkiloet op på det tørre. Kort efter tog Esben hjem da han sku tidligt op den næste dag, og det var da også kun blevet til en til fisk på land af samme størrelse som Jonas' til mig inden viseren på uret passerede midnat.
Nu begyndte fiskene endelig at vise sig lidt mere aktive, og der gik vel en ti minutter til et kvarter mellem hvert hug, som endda var nogenlunde ligeligt fordelt mellem de tre deltagere. Fiskene var heldigvis vokset lidt i størrelse, men hold da op hvor var de forsigtige. I gennemsnit var det nok kun hvert tredje hug, der blev kroget. Alligevel var jeg nu godt tilfreds med aftenens/nattens resultat, da vi pakkede sammen klokken 5 om morgenen. Der havde vi haft ca. 15 karusser på land i alt, og endda med et ret fornuftigt snit fra dette vand. Jonas stod selvfølgelig for den største på 1030gr, men jeg havde nu heller ikke været uheldig, idet mine de to største fisk udgjorde turens eneste guldkarusser. Begge var dog mærket af angreb fra mink, men synes nu de var overordentlig flotte alligevel. Fisken målte og vejede henholdsvis; alm. Guldkarusse på 36cm og 840gr, slørhale guldkarusse på 920gr og 40cm.
En lidt speciel detalje var at begge fisk havde "sorte" læber. Har føre fanget en del guldkarusser fra samme vand, og har kun en gang før oplevet denne farvetegning.

Send din kommentar
Der er ikke indsendt nogle kommentar

Du skal være logget ind for at indsende en kommentar