Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
FANGSTRAPPORTER

Agn:død makrel
Sted:privat mose
Bemærkning
Efter 3 uger med kun en kort tur, var feberen nu begyndt at melde sig, så vi måtte ud og se, om det kunne lade sig gøre at lande nogle grove gedder. Vi havde medbragt 3 karpestænger hver, som vi riggede til med flåd og død agn. Jeg havde nemlig ikke flere skaller i tanken, så det måtte blive døde, der skulle forsøges med. Udover skaller havde vi nogle makreller på 35-40 cm, som også skulle prøves, så jeg fiskede med to makreller og en enkelt skalle.
Da flådene nu lå og passede sig selv uden at svømme ret meget rundt, som døde skaller nu sjældent gør, var der kun tilbage at vente på lidt action. Vi ventede og ventede, men det lod til at gedderne var gået på leg, ikke var sultne efter død agn, eller bar ikke kunne lide regnvejr. Ja, det regnede også, hvilket gjorde det en lille smule surt at stå og kigge på flåd, som var utrolig stationære! Det skulle dog vise sig at blive bedre.
Jeg havde modtaget et par beskeder, hvori der stod, om jeg havde fået noget? Jeg kunne jo passende svare:" nej, og det regner rigtig meget!". Det gjorde jeg så og sagde, at hvis der ikke var sket noget 1 time efter, så var det vist på tide at pakke sammen. På den ene side var jeg temmelig opgivende, dels på grund af at skallerne var døde, og dels fordi vejret var jævnt mørkt, men på den anden side, vidste jeg godt, at det bare var et spørgsmål om at blive der længe nok, så skulle hugget nu nok falde. Lige nu havde jeg bare ikke vildt meget lyst til at blive der hele dagen i det regnvejr.
Kort efter holdt det heldigvis op med at regne og enkelte solstrålet kæmpede sig igennem skydækket, hvilket højnede troen på foretagendet væsentligt, men alligevel virkede det ekstremt dødt. Det er jo heller ik alle og enhver gedde, der er sulten nok til at forsøge at inhalere en så stor makrel, så derfor er fisken tit stor, når det endelig sker.
Nå, men det skulle den også vise sig at være.
Det varede nemlig ikke længe, før mit flåd trods bange anelser alligevel dykkede ned stille og roligt, kom op igen, for så at gå under igen. 15 sekunder senere var den kroget, og da jeg ikke kunne presse den til overfladen, kunne vi konstatere, at det var én af de bedre. Sådan!
Da den så endelig kom til syne, skød jeg den til 5-8 kg, da den så meget kort ud, så jeg blev en smule skuffet. 5 min senere kunne min storebror håndlande den og ligge den på måtten. Liggende på måtten med bugfinnerne på siden af maven, kunne vi konstatere, at den var aldeles drægtig og med et længeskud på omkring en meter, måtte den jo være tæt på de 10kg.
10,3 med vejeslyngen og 9,97 med den fratrukket og kun 98,5 cm lang. 54cm om livet og tyk hele vejen ned til gattet. Ikke dårligt! Man skulle tro, den havde levet af fede makreller hele sit liv:)'
En stak billeder senere kunne vi genudsætte hende, så hun kan videre give sine supergener inden for de næste par uger.
Det blev ikke til flere hug denne dag, men det er jo bare en fornøjelse, når en tur, der starter skidt, ender så godt.

Knæk og bræk / Jonas, jyskspecimen.dk

Send din kommentar
kenneth andersen
meget flot fisk, tillykke med bamsen!!
morten schultz
smuk smuk fisk mester ;)
Mads Frandsen
For satan Jonas, stærkt gået - nok en af de mest rogntunge madammer jeg har set til dato!
Lars Larsen
Lækker fisk, tillykke med den.

Og dejligt at se en detaljeret og velskreven fangstrapport :-)

Du skal være logget ind for at indsende en kommentar