Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
ARTIKLER

Indtast søgeord:Gem søgeord

Artikler ialt: 147
Historien om en succesrig juniorafdeling
Indsendt af:Martin Fabricius
Dato:05-05-2006

For blot 5 år siden var Vejle Sportsfiskerforenings Juniorafdeling blot en ”almindelig” juniorafdeling. Der var mellem 5-8 unge juniorer som deltog aktivt i forenings arrangementer. Det var dengang jeg startede, som en ung put&takefisker. Mine forældre syntes at det blev til for mange dyre dagkort, så de støttede mig i at komme ind i Vejle Sportsfiskerforening. Ved en tilfældighed kom jeg i snak, med den daværende formand for juniorafdelingen, i den lokale grejbutik. Jeg fik et stykke papir med et telefonnummer med hjem, som jeg ringede til om aftenen, efter at havde introducerede det vidste om klubben, for mine forældre. Det blev til en lang snak om fiskeri og hvad klubben kunne byde på. Tirsdagen efter bankede jeg forventningsfuld på døren i et lille lokale i ”Håndværker-byen” i Vejle centrum. Den aften blev jeg meldt ind i foreningen. Her 4 år senere er jeg næstformand for juniorafdelingen og vi er 35 aktive juniorer som mødes hver tirsdag og på en masse ture i løbet af året.

Så man kan spørge sig selv, hvad gjorde vi rigtigt? Vi har fået stablet en fantastisk juniorafdeling på benene, og som idag er blandt landets absolut bedste.
Der er sket mange ændringer, jeg vil forklare mange af dem, så jer derude kan få nogle bedre juniorforeninger.

Bestyrelse:
Vi er i dag 12 mand i bestyrelsen. Det kan lyde af meget, men mange af dem er med som med ledere som hjælper de unge med at fiske, og med at sørge for at der er transportmidler nok. Til den ugentlige undervisning i sæsonen er der 4 ansvarlige, og resten dukker op frivilligt. I andre foreninger kan man sagtens nøjes med det halve antal i bestyrelsen. Men vi har brug for hver en mand.
I vores bestyrelse sidder der 5 juniorer i bestyrelsen. Undertegnede er næstformand. Alle juniorer i bestyrelsen bliver tilbudt et Juniorlederkursus. Vi har valgt at formanden skal gå af når han er fyldt 21. Det er vedtaget for at holde juniorafdelingen ”up to date” med ungdommen. Vores leder og ”medledere” er derimod ældre og mere erfarne. Der er ingen aldersgrænse på dem.

Fælles for os alle er, at vi bakker 100 % op om foreningen, og vi tilbyder altid vores hjælp til juniorne. Det er vigtigt at folkene bag en juniorafdeling brænder fuldt ud for det. Desuden er det vigtigt at huske på, at det er børn man har med at gøre, så man altid husker at vise tålmodighed og holder en god tone.

Reklame:
Som tidligere nævnt blev jeg medlem ved en tilfældighed. Hvis det er ved tilfældigheder, man får nye medlemmer, så er det svært at få mange medlemmer. Så vi fik også startet en hjemmeside op for 4 år siden. Det er nok noget af det som har gjort at medlemstallet er steget så kraftigt. Med den computerverden som vi lever i, nu til dags er det vigtigt at komme ud og få gjort noget reklame. Så jeg tilbød dengang at oprette en hjemmeside for juniorafdelingen. Allerede kort efter stod hjemmesideadressen www.vsf-juniorafdeling.dk i foreningens navn. Sæsonen efter var antallet af nye juniorer steget kraftigt, og vi fik bekræftet at det var igennem hjemmesiden de fandt os.

Det er vigtigt at opdatere den hele tiden, så omverden kan se at der virkelig sker noget i ens forening. For ellers har hjemmesiden den omvendte effekt.

Kig på hjemmesiden og brug den som inspiration. Kontakt mig endelig hvis I har spørgsmål eller brug for hjælp. Mfr@frac.dk

Der er også andre muligheder. Man kan indrykke annonce til den lokale avis og skrive man har opstart i sin forening osv. Det kan også lade sig gøre at få nævnt det i radioen. Men ellers kan man afholde fiskekonkurrence i sit hjemvand. Oftest kan man også få lov til at sætte en plakat op i den nærmeste juniorafdeling. Udover det er der Danmarks Sportsfiskerforbunds ”Fiskeskolen”. Det er et glimrende koncept som kan give ens forening reklame. De sørger endda for at reklamere det i blade, tekst tv samt deres hjemmeside.

Lokaler:
En ting, som helt sikkert også har betydet en masse for juniorafdelingen er, at vi har fået et nyt klublokale. Tidligere havde vi et lille lokale i ”Håndværker-byen” i Vejle C. Et gammelt fodboldstadion som ligger helt ned til åen. Det er blevet renoveret og gjort til en rigtig stemningsfuld ”fiskehytte”. Der er meget mere plads i dette nye lokale, som ligger blot 50 meter fra Vejle Ås allermest besøgte stræk. Så det er klart at det har betydning for foreningen. Det giver os en masse muligheder for at bruge åen til vores undervisning på klubaftnerne. Vi har nu også mulighed for at invitere andre foreninger på besøg ved vores fiskevand.

Klubaftner:
I september starter vores indesæson. Den varer som regel til slutningen af april og først i maj. Det foregår om tirsdagen, hvilket kan betyde at fodbolden er første prioritet indtil fodboldsæsonen er afsluttet. Vores erfaringer viser, at der oftest kommer flere medlemmer til i løbet af indesæsonen. I vores forening har man altid skulle gå til en slags ”prøve” for at kunne få fiskekort. Den kaldes ”Vis hvad du kan”, og indebærer fredningstider for fjord og å, mindstemål i saltvand og ferskvand samt fiskekending. Så undervisningen optil jul, hvor prøven hvert år afholdes, næsten udelukkende består af at terpe stoffet. Men det er kun den ene af de to timer som bruges til ”tørt stof”. Den anden time kan gå med film, fluebinding eller spindevridning.
For at dagene ikke skal blive ensformige forsøger vi os også med andre arrangementer. Det kan være en aften hvor vi sætter x-boxe op og sidder og spiller det en hel aften. Nogle gange behøves det ikke handle om at fiske. Vi holder også en ti minutters pause midt på aftenen, hvor drengene kan købe sodavand, kiks, is, slik osv. Der bliver ikke serveret alkohol når der er juniorer i klubhuset, og alt rygning foregår udenfor.

Vi stopper sæsonen omkring første april. Derefter fortsætter vi med noget der hedder ”fiske-tirsdag”. Det er en klubaften hvor vi fisker, det er kun hver anden tirsdag. Vi har to-tre ansvarlige med bil som kan kører os til forskellige steder af åsystemet. På den måde for man mulighed, for at komme på nye stræk af åen. En fangst er blot prikken over i’et.
Dette er grunden til at vi ”holder” på vores medlemmer og at vi har anden og tredje års medlemmer.

Her er en idéliste over hvad man kan lave i sin juniorafdeling, det skal dog siges at vi ikke selv gennemfører alle idéerne:
Fluer (evt. til DM)
Bærehåndtag
Gaf

Arrangementer:
Men udover alt dette har vi juniorture i løbet af hele året. Cirka en om måneden. De unge folk skal have mulighed for at opleve det fantastiske vand vi har rundt omkring i Danmark. Vi kommer vidt omkring, men samtidig har vi ture til vores eget hjemvand.
Har indsat vores tur liste nedenfor som inspiration:
Juniorture 2006
Dato Sted
8/4 Kysttur (Vejle Fisker)
29/4 Kysttur (Havørred + Hornfisk)
7/5 Vandplejedag
20/5 Fredericia Voldgrave
3-4/6 Konge Åen
24-25/6 Gels Åen
18-19-20/8 Vejle å – Skjern Å – Vejle Å
8-9-10/9 Harte Dons Søerne (Kredstur)
23/9 Rohden Å
14-15/10 Vejle Å
4/11 Gedde Søen

Fiskeret:
Når man har bestået ”prøven” får du dit fiskekort. Det giver adgang til fiskeri i: Vejle Å, Rohden Å, Gels Å, Skjern Å, Karlstofte Å, Vingsted Sø samt geddesøen ved Fåruphusvej.
Det giver mulighed for fiskeri efter: Ål, karper, suder, karusse, gedde, aborre, havørred, regnbueørred, bækørred, stalling og laks.
Det at vi kan tilbyde en masse fiskevand, er en stor fordel. Vi kan tilbyde fiskeri indenfor enhver form for smag. Oftest kan vi også lave turene billige, så det kun er benzin og mad der skal finansieres. Selvom turene foregår ved andre åer sover vi ind imellem i vores eget klubhus, hvor vi kører tilbage sidst på aftenen.