Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
ARTIKLER

Indtast søgeord:Gem søgeord

Artikler ialt: 147
Den ellers så skønne elv havde mistet pusten
Indsendt af:
Dato:21-11-2005

Dagen var endelig kommet hvor den årlige Mandalstur kunne begynde. Forhåbningerne var dog ikke alt for store, idet der havde været vedligeholdelsesarbejde på de to kraftværker i ugerne inden vores ankomst. Men alligevel gik vi rundt med troen på at når dette arbejde var udført og der atter var vand på elven igen ja, så ville laksene simpelthen stå i kø for at bide på vores agn. Glæden blev ikke mindre da vi spurgte fiskekortssælgeren om der var gang i fiskeriet. Svaret var et klart JA JA. Med den helt store fiskegejst kunne fiskeriet så begynde. Det skal lige nævnes at jeg har besøgt Mandalselven de seneste seks år op til flere gange om året. Ved de tidligere ture har jeg set masser af laks springe, ja det var jo næsten umuligt at gå en tur langs elven uden at se fisk ved den dejlige elv.

Vi startede fiskeriet tidligt morgen og sluttede igen til middag et lille hvil og vi stod klar igen til aftenfiskeriet. Sådan forsatte vi stort set de første 4 dage og på daværende tidspunkt havde vi ikke haft kontakt med laks, men det var ikke vores største bekymring for vi havde nemlig heller ikke set springende fisk.

Total nedtur - aldrig har jeg oplevet noget ligende. Vores strategi med god opgang efter meget lav vandstand, kunne vi godt pakke sammen igen. Jeg måtte erkende at det nok ikke var i år at en Mandals laks ville have min agn. Vi besøgte stort set alle tænkelige fiskepladser ved elven hvor der plejer at være fisk men uden resultat. Vi blev enige om at det nok var bedst at holde sig til de lidt mere langsomt flydende og dybe steder på elven i håb om bare at se en fisk eller to. På dag 5 så vi fisk HURRA et par rigtige gode standfisk viste sig i overfladen det gav en god portion optimisme det var nok lige det der skulle til. Det lykkes for min makker at kroge en laks på ca. 2 kg denne dag.

Da dag 6 var ved at være slut måtte jeg erkende at det heller ikke var denne dag jeg skulle have et hug ,vi havde dog set en tysk lystfisker kroge en god laks denne dag. Syv fiskedage skulle det til før at jeg fik mit første hug på blinket. Det var da bare en dejlig fornemmelse efter så mange kast. Nu manglede det da bare at jeg mistede den lige for fødderne af mig. Men nej det skete utroligt nok ikke jeg kunne stolt gå tilbage til hytten med en laks på 2 kg. Glæden blev dog endnu større. For da jeg ankom til hytten igen kunne jeg konstatere endnu en glad dansk lystfisker havde haft heldet med sig . Han havde nemlig kroget en laks på 4,1 kg. på et Kamæleon blink som jeg havde foræret ham et par dage i forinden. De havde stort set haft de samme oplevelser ved elven denne uge så en fisk på 4,1 kg var helt i top under disse forhold. Det var lige i sidste øjeblik da det var afrejse samme dag. Alt i alt en meget stille uge ved Mandalselven som ellers har fisket rimelig godt sommeren igennem. Jeg er dog 100% sikker på at jeg ikke tør satse på elven igen til næste år hvis det viser sig at de absolut skal lukke kraftværket ned lige midt i fiskesæsonen.